Risuaitaistuminen

Tuttuni viestintätoimistomaailmasta kysyi viestinnän trendejä. Vaikea kysymys. Mietin asiaa kolme minuuttia ja sitten heitin tuttuja asioita, kuten kuvallistuminen ja viestinnän siirtyminen julkisista verkkokeskusteluista pienen porukan välisiin keskusteluihin.

Viimeisenä trendinä heitin hashtagiytyminen eli suomeksi risuaitaistuminen (#). Trendin tästä tekee se, että julkinen keskustelu kiertyy hashtagin eli aihetunnisteen ympärille. Esimeriksi menneitä eduskuntavaaleista ennustettiin Twitter-vaaleja, mutta ne olivat pikemminkin hashtag-vaalit.

Trendejä ajatellen herää kysymys, onko aihetunnisteissa kyse vain muotioikusta vai onko kyse jostain laajemmasta viestinnän ja julkisuuden muutoksesta? nykyjulkisuus on sirpaleista, on eriasteisia ja merkitykseltään erilaisia julkisuuksia. Kuitenkin on myös jonkinlaisia julkisuuden keskittymiä. Suomessa näitä on perinteisesti ollut Helsingin Sanomat (erityisesti sunnuntai-numero) ja Ylen tv-uutiset. Itsestäänselvyys on, että näiden merkitys on pienentynyt. Mutta onko jotain tullut tilalle?

Kun julkisuudet järjestäytyvät uudelleen, uusi julkisen keskustelun keskus voi olla tietyn hashtagin ympärillä. Mutta se on tietysti sitä vain niille, jotka kyseistä palvelua käyttävät. Tosin uutismedia ja viihdeohjelmat nostavat kommentteja jonkun aihetunnisteen ympäriltä tv-ruutuun tai lehtien sivuille myös niiden iloksi, jotka eivät ko. palvelua käytä.

Hashtag on myös metaviesti. Se kertoo, että jokin viestiä on enemmän kuin pelkkä viesti. Se on keino määritellä jostain asiasta ilmiö tai puheenaihe. Tässä mielessä risuaitaa voidaan käyttää myös markkinoinnissa. Asian nimeäminen puheenaiheeksi aihetunnisteen avulla voi tehdä kyseisestä aiheesta tunnetun. Tämä näkyy hyvin mainoksissa, joissa innokkaasti käytetään risuaitaa.

Risuaidan käyttö on myös merkki ajan seuraamisesta. On perin trendikästä liittää sanaan kuin sanaan risuaita. Voisi tosin kuvitella, että merkki kokee inflaation ja teho hiljalleen laskee.

Voi olla aikaista väittää, että risuaitaistuminen olisi viestintää ja julkisuutta muuttava uusi trendi, mutta muotitrendi se ainakin on.

Mainokset

1 kommentti

Kategoria(t): Toukokuu 2015

One response to “Risuaitaistuminen

  1. Timo Montonen

    Vastustan risuaitaa ja risupartaa! Olenkohan koskaan hastagannut? Keksitäänkö niitä itse? #eturivinkirjailijamontonen

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s