Viestintä on vaikeaa – miksi?

Jokaiselle on sattunut kohdalle tapaus, jossa yritys tai organisaatio ei ole suoriutunut yksinkertaisesta viestintätehtävästään, mikä on saattanut vaikuttaa suureenkin määrään ihmisiä. Omalle kohdalleni osui taas kerran tällainen tapaus.

Linkin Park -niminen bändi esiintyy tänään Himoksella, nuoria virtaa sinne ympäri Suomea ja useilla matka on pitkä. Tapahtuman verkkosivulla lukee normaalit ohjeet, eli räjähteitä yms. ei saa viedä konserttiin. Muihin keikkoihin verrattuna ohjeissa on sellainen ero, ettei paikalle saa viedä kasseja ja reppuja. Tämä onkin monella kauempaa tulevalle hankalaa, kun mukana on lämpöisempää vaatetta, evästä tms.

Ensimmäinen moka: järjestäjän olisi pitänyt kertoa seikkaperäisemmin verkkosivulla, miksi tällainen kielto on, ja saako pienen laukun tuoda ja voiko isomman laukun jättää johonkin. Tätä tietoa ei kuitenkaan ollut missään.

Hämmentyneet nuoret tietysti kyselivät asiaa tapahtuman Facebook-sivuilla. Siellä kysymyksiin ei kuitenkaan vastattu.

Toinen moka: Jos perustaa Facebook-sivun, se ei ole vain perinteiseen markkinointiin, vaan pitää olla valmius reagoida kysymyksiin.

Kun pähkäilin näitä asioita tyttäreni (joka siis menee keikalle, en minä!) kanssa, lähetin järjestäjälle sähköpostia, että hei herätys, vastatkaa. Lyhyet vastaukset ilmestyivätkin noin puolivuorokautta ennen keikkaa, lieneekö sähköpostini vaikuttanut.

Kun keikkapaikalle ei pääse julkisilla kulkuneuvoilla kovinkaan hyvin, ovat bussiyhtiöt ja matkatoimistot järjestäneet kuljetuksia eri puolilta Suomea. Yksi bussi kulki myös Hyvinkään kautta, mutta puolituntia myöhässä. Nuoret ihmettelivät Matkahuollon pihalla, että mistä on kyse ja onko kaikki ok? Tällaisessa tilanteessa olisi kätevää laittaa tietoa Twitteriin ja/tai Facebookiin. Mutta matkanjärjestäjällä on käytössä vain Facebook ja sielläkin viimeisin päivitys reilun viikon takaa.

Kolmas moka: muutoksista ja viivästyksistä (joita aina tulee) pitäisi tiedottaa, mikä on helpointa somessa.

Nämä viestintämokat eivät olleet dramaattisia, kenenkään keikka niistä tuskin menee pilalle. Mutta lipun ostaneille olisi paljon helpompaa, jos viestintä toimisi hyvin, ei tarvitsisi ihmetellä ja kysellä.

Luulisi, että nykypäivänä tällaiset viestintäasiat hoituisivat. Kyse ei ole rakettitieteestä. Pitää osata eläytyä asiakkaan asemaan. Jos jokin asia on yritykselle itsestäänselvyys, se ei sitä välttämättä ole asiakkaalle. Ja jos perustat tapahtumalle Facebook-sivun, seuraa sitä ja reagoi nopeasti.

Auttaisiko koulutus? Ehkä, jonkin verran ainakin. Vielä tärkeämpää on suhtautuminen: bändi on tietysti tapahtuman tärkein asia, mutta myös viestintä on tärkeää, varsinkin kun keikka on kaukana. Viestintään pitäisi suhtautua tosissaan, eikä vasemmalla kädellä. Kyse on siitä, että viitsii paneutua.

Advertisements

2 kommenttia

Kategoria(t): Elokuu 2015

2 responses to “Viestintä on vaikeaa – miksi?

  1. OIvallinen esimerkkitapaus ja selkeät mokat.

    Liked by 1 henkilö

  2. Camilla Sigfrids

    Hyvin muristu Janne!

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s