Viestintä ei ole hämäämistä

VR ilmoitti laskevansa junalippujen hintoja neljänneksen, josta luonnollisesti uutisoitiin paljon. Uutisten perusteella ainoa päätelmä oli, että kaikkien lippujen hintoja lasketaan, mutta mutta…

Alennus koskee ainoastaan kaukojunia. Nyt on myös uutisoitu, että opiskelijoiden ja eläkeläisten junaliput joissain tapauksissa jopa kallistuivat.

Miten tässä näin kävi? VR verkkosivuillaan kyllä ilmoittaa alennuksen koskevan vain kaukojunia, tosin ei mitenkään näyttävästi. Tiedotteista ja uutisoinnista syntyi kuitenkin väärä mielikuva kaikkien lippujen hinnan laskemisesta. Homma kuulosti paremmalta kuin oikeasti olikaan.

Tuttu tunne, esimerkkejä riittää. Carunan paljon julkisuutta saaneessa sähkönsiirtomaksun korottamisesta kertovassa kirjeessä sanottiin, että ”laatua” parannetaan. Alempana kirjeessä vasta todettiin, että kyse on hinnankorotuksesta. Puhelinoperaattori puolestaan ”uudisti” paketteja ja nosti hintoja 33 %. Helsingin yliopisto toteuttaa ”muutosohjelmaa”. Tosiasiassa kyse on saneerausohjelmasta, toki pakon sanelemasta. Hallitus taannoin sanoi ”panostavansa” koulutukseen, vaikka tosiasiassa leikkaukset olivat paljon suurempia kuin panostukset.

Miksi meille yleisöille ja kuluttajille syntyy tunne, että viestinällä yritetään hämätä, esittää asiat toisenlaisena kuin ne ovat tai kertoa vain osa asioista? Tällaisessa viestinnässä vastaanottajat oletetaan yksinkertaiseksi massaksi, jolle voidaan syöttää osatotuuksia. Asia on kuitenkin niin, että suurin osa viestien vastaanottajista ovat suhteellisen fiksua porukkaa. He ihan itse oivaltavat, että heitä yritetään hämätä.

Miksi näin sitten tehdään? Ehkä viestien lähettäjät itsekin haluavat uskoa viesteihin. On paljon mukavampi kertoa hyviä uutisia kuin hintojen noususta tai leikkauksista. VR:n oli paljon Mukavampi kertoa suuresta hinnanlaskusta, kuin vain kaukoliikenteen hintojen laskusta.

Verkon ja somen myötä hämääminen tai silotellun kuvan antaminen on entistä hankalampaa. Syy on yksinkertainen. Ihmiset voivat julkaista juttuja samoista asioista. Kaikki tiedot leviävät nopeasti. Tällä viikolla on somessa paljon puitu VR:n lippujen hintoja, eikä aina niin positiivisessa valossa.

Organisaatioiden kannattaa muistaa Manuel Castellsin lanseeraama käsite henkilökohtainen joukkoviestintä (mass self-communication). Joukkoviestintää voi periaatteessa harrastaa kuka vaan. Organisaatioiden on entistä vaikeampi vaikuttaa julkisuuteen. Kaikenlaiset hämäämiset tai kilven kiillotukset tulevat esille ja joutuvat some-myllyyn, mikä yleensä tarkoittaa organisaatiolle negatiivista julkisuutta.

Esitänkin toiveen: organisaatiot, kertokaa asiat niin kuin ne ovat. Siloteltu kuvaus on vähän nolo, kun ikävät asiat yritetään muuttaa positiiviseksi. Jälkeenpäin on aina hankalampi selitellä.

Advertisements

4 kommenttia

Kategoria(t): Helmikuu 2016, Uncategorized

4 responses to “Viestintä ei ole hämäämistä

  1. Hei!

    Kiitos kirjoituksestasi. Löydät VR:n tiedotteen hintauudistuksestamme täältä: http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vr-laskee-junalippujen-hintoja-pysyvasti-160220160905/

    Viestimme siis medialle ”VR laskee kotimaan kaukoliikenteen junalippujen hintoja pysyvästi. Hinnat tippuvat keskimäärin neljänneksen.”

    Kaukoliikenne mainitaan heti tiedotteemme alussa eikä tietoa ole mitenkään piilotettu. Kaukoliikenne onkin se, jonka hintoihin VR voi vaikuttaa sillä se on VR:n omaa toimintaa. Pääkaupunkiseudun lähiliikenteen – myös junien – hinnoittelusta ja palveluista vastaa HSL.

    Toivottavasti tämä selvensi asiaa. Mukavaa talven jatkoa ja hyviä – entisestä edullisempia junamatkoja.

    Liked by 1 henkilö

  2. Mukava, että löysit blogini! Tiedotteissa luki kyllä tuo kaukoliikenne, jonka myös totesin kirjoituksessani. Lähettämässäsi linkissä otsikko
    ”VR laskee junalippujen hintoja pysyvästi” viittaa kuitenkin vahvasti kaikkien lippujen hintojen laskuun. Eli viesti lähti tällaisena liikkeelle – mistä tietysti uutismedia on osavastuussa.

    Kuluttajana on mahdotonta erotella HSL:n ja VR:n toimintoja, kaikki junat ovat kuitenkin VR:n junia. Ei voi olettaa, että kuluttaja tai asiakas ymmärtää VR:n junalipputiedotteen koskevan vain kaukojunia.

    Osittain siksi asiasta innostuin, kun käytän päivittäin lähiliikenteen junia eli edullisempia junamatkoja odotellessa 🙂

    Tykkää

    • Mukavaa, että käytät junaa – olipa se sitten VR:n tai HSL:n. Ymmärrän pointtisi. Jako on hankalaa, vaikka HSL:n omistamien lähijunien kyljessä lukee HSL ja matkustajalla on HSL:n lippu mukana.

      HSL:llä on lain suoma oikeus järjestää alueellaan joukkoliikenne, myös junat. Ja määritellä mitä matkustaminen alueellaan maksaa. HSL:n matkalipun hinnasta matkustaja maksaa noin puolet ja jäsenkunnat noin puolet. Hinta olisi siis kaksinkertainen ilman HSL-kuntien maksamaa osuutta.

      Tykkää

      • Edellisestä kommentista unohdin, että kirjoitukseni ei koskenut pelkästään VR:ää, vaan ylipäätään yritysten ja organisaatioiden viestintää. Pääpointti oli siis yleisempi, eikä varsinaisesti tämä lippujen hintamuutos.

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s