Muutosviestintää

Voiko organisaatioiden muutosviestinnästä sanoa mitään uutta? Tuskin, silti siitä kirjoitan. Minulta pyydettiin aiheesta lyhyt video, tässä sama asia tiiviinä tekstinä. Nyt siis viestintäkonsultin hattu päähän ja muutosviestinnän ohjeita latelemaan!

Mieti muutoksen kohde ja suunnittele viestintä sen mukaisesti. Käytännön työtapojen, asenteiden tai koko organisaation muutos vaativat erilaista viestintäotetta.

Muutostilanteessa viestinnällä on kolme tarkoitusta: muutokset edistäminen, organisaation toiminnan sujuvuuden takaaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen.

Kaikki ovat isoja ja välttämättömiä asioita. Jos jokin unohtuu, silloin joko organisaation toiminta häiriintyy tai muutos epäonnistuu. Jos vain panostetaan muutokseen, niin varsinaiset työt saattavat jäädä hunningolle.

Muista informoida, tietotyhjiössä on tilaa huhuille, väärälle tiedolle ja peloille. Toisaalta ei pidä informoida liikaa, sopiva määrä tietoa sopivassa kohdassa. Onkin oltava herkät tuntosarvet, milloin on sopiva hetki ja mikä on sopiva määrä tietoa. Pienempi paha on liikaa kuin liian vähän tietoa.

Muista dialogisuus eli kuuntele ja keskustele. Osoita, että aidosti kuuntelet ihmisten ajatuksia. Ihmiset pääsääntöisesti ovat fiksuja ja heillä on hyviä ideoita oman työnsä kehittämiseen, paljon parempia kuin kenelläkään muulla.

Tunteet ja muutosvastarinta kuuluvat muutokseen. Niiden tukahduttaminen suostuttelulla ja informaation jakamisella voivat vain lisätä negatiivisia tunteita. Parhaiten negatiivisia tunteita ja muutosvastarintaa ehkäisee se, että muutos näyttäytyy mielekkäänä! Eikä vain näyttäydy, muutoksen pitäisi tuottaa jotain parempaa.

Muutos ei muutu hyväksi pelkällä viestinnällä, vaan sen pitäisi aidosti tuottaa jotain parempaa. Jos muutos tuo mukanaan myös huonoja asioita, niitä on turha yrittää peitellä tai esittää ne parempina kuin ovatkaan. Ihmiset kyllä hoksaavat, jos huononnus yritetään kiillottaa parannukseksi.

Kaikki tämä vaatii läsnäoloa ja luottamusta. Ilman näitä ei dialogi, kuunteleminen ja tunteiden käsittely onnistu. 

Hyvään muutosviestintään ei ole yhtä reseptiä. Tilannetaju on huipputärkeää, samalla kuitenkin johtotähtenä on oltava muutoksen tavoite, töiden sujuvuus ja hyvinvointi!

Jätä kommentti

Kategoria(t): Maaliskuu 2024

Jätä kommentti